- Leverancier van plantaardige chocolade Hands Off heeft ruim 1 miljoen euro opgehaald bij zijn achterban.
- Liefhebbers van het chocolademerk kochten in totaal 17 procent van de aandelen van het bedrijf op.
- Hands Off verving melk in zijn chocolade door zonnebloempitpoeder en hazelnootpraline. “De CO2-uitstoot is 52 procent lager.”
- Lees ook: Veel boeren willen Jaap Korteweg gras leveren voor zijn ‘koeloze’ kaas: ‘Boeren zijn vaak veel progressiever dan hun lobbyclubs’
Producent van plantaardige chocolade Hands Off heeft 1,1 miljoen euro groeikapitaal opgehaald. Met het geld wil het bedrijf zowel inzetten op een uitbreiding van het assortiment als de distributie in Nederland, aldus CEO Kitty Smeeten van tegenover Business Insider Nederland.
Hazelnootpraline in plaats van melk
Hands Off levert plantaardige chocolade en probeert daarbij de smaak van melkchocolade te evenaren. Het bedrijf werkte aanvankelijk wel met melk, maar verving dit in 2023 door zonnebloempitpoeder en hazelnootpraline. Die ingrediënten zorgen ook voor een “romige en lekkere smaak”, zegt Smeeten.
De reden dat Hands Off niet met melk werkt, is omdat melkchocolade volgens Smeeten een vrij negatieve milieu-impact heeft. “Alles wat van koeien komt is daar in feite heel slecht voor. Uit onderzoek dat [accountant] CarbonCloud voor ons heeft uitgevoerd, blijkt dat een reep plantaardige chocolade gemiddeld 52 procent minder CO2-uitstoot heeft dan melkchocolade.”
Wie duurzaam wil zijn, moet wel de portemonnee trekken, zo blijkt. De meeste repen van Hands Off schommelen op de website van het merk tussen de drie en vier euro. Ter vergelijking: een reep melkchocolade van het Albert Heijn-huismerk kost online momenteel 2,19 euro,
De opgehaalde 1,1 miljoen euro wil Hands Off steken in zowel de ontwikkeling van nieuwe producten als het uitbreiden van de distributie. "Dit jaar zal dat zich vooral in Nederland afspelen. Ook willen we meer producten in het winkelschap krijgen. Daarnaast gaan we kijken naar hoe we nog duurzamer kunnen worden."
322 liefhebbers kochten 17 procent van de aandelen
Het chocolademerk haalde de investering op via een zogeheten sharefunding-campagne, waarbij liefhebbers een bedrag kunnen inleggen in ruil voor aandelen in het bedrijf. 322 mensen deden dit en Hands Off gaf er 17 procent van de aandelen voor weg.
Het is niet zo dat haar bedrijf geen reguliere investeerders kon vinden, zegt Smeeten desgevraagd. "We hebben een stabiele achterban en wilden de gemeenschap graag bij ons bedrijf betrekken. We zijn dan ook niet heel erg op zoek geweest naar gewone investeerders."
Het kapitaal kwam via de achterban opmerkelijk snel binnen. Eigenlijk had Hands Off een half miljoen willen ophalen en later in het jaar nog eens een dito bedrag. Vanwege grote interesse veranderde het bedrijf de doelstelling naar 1 miljoen euro, een bedrag dat tevens met een ton is overschreden, zo blijkt.
Hands Off had nog geen grote investeerders aan boord voor de huidige investering. Wel kreeg het bedrijf eerder kapitaal van enkele particuliere geldschieters - ook wel angel-investeerders.
Smeetens bedrijf draaide afgelopen jaar een omzet van drie miljoen euro, zegt de CEO tegen Business Insider. Hands Off hoopt in 2028 een jaaromzet van tien miljoen te draaien. Het bedrijf maakt nog geen winst, maar hoopt vanaf 2026 zwarte cijfers te draaien.
Het chocolademerk stelt in ruim acht van alle tien Nederlandse supermarkten te liggen, waaronder de Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Picnic.